Koszulka z nadrukiem to dziś już nie tylko gadżet w konkursie czy odzież robocza, ale także sposób na wyrażanie siebie. Dzięki możliwości druku zarówno hurtowego, jak i nawet pojedynczych egzemplarzy, popularne stało się tworzenie własnych, indywidualnych projektów. Niezależnie, czy planuje się swoją wyjątkową koszulkę, czy odzież dla drużyny sportowej, należy wziąć pod uwagę kilka czynników, które będą miały wpływ na efekt i zadowolenie z produktu.
Popularne rodzaje nadruków
Jedną z najpopularniejszych metod nadruku na koszulkach jest sitodruk. Pozwala on na znakowanie materiałów bawełnianych i poliestrowych, a przenoszony rysunek nie tylko będzie mieć pełen kolor, ale też może posiadać przejścia tonalne . Jeżeli proces jest wykonany we właściwy sposób i odpowiednio utrwalony przez drukarza, przy właściwym sposobie użytkowania grafika może przetrwać na materiale nawet długie lata i wciąż wyglądać świetnie.
Drugą, po hafcie, najtrwalszą metodą jest Flex. Proces polega na wycięciu na folii pokrytej klejem wzoru i usunięciu z niej elementów, które nie mają zostać przeniesione, a następnie wgrzanie w wysokiej temperaturze na prasie. Zaletą tego rozwiązania są niskie koszty przygotowania projektu, ponieważ w przeciwieństwie do sitodruku nie wymaga przygotowania matryc. Daje on duże możliwości przy wyborze materiału, ponieważ nadaje się do każdej tkaniny, jednak przez ograniczoną ilość dostępnych kolorów folii zazwyczaj wykorzystywany jest przy projektach o jednej lub dwóch barwach.
Najłatwiejszym sposobem wykonania nadruku na koszulkach w domu jest zastosowanie papieru transferowanego, zwanego także naprasowanką. Wystarczy wybraną grafikę wydrukować na papierze dobranym pod kątem posiadanego sprzętu (druk laserowy lub atramentowy), a następnie, po wyschnięciu, zaprasować żelazkiem na materiale. Metoda ta posiada jednak wiele wad. Przede wszystkim transfer obrazka nie zawsze kończy się powodzeniem – czasami nadruk rozrywa się w trakcie ściągania papieru. Poza tym jest bardzo nietrwały i wymaga specjalnego obchodzenia się z gotową odzieżą.
Wybór odpowiedniej koszulki
Kiedy wiadomo już, który rodzaj nadruku będzie spełniał wymagania, można przejść do wyboru koszulki. Nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi, jaka gramatura czy materiały są najlepsze. Wszystko zależy od tego, do jakiego celu ma dany produkt służyć. Tworząc odzież na jednorazową akcję (np. targi promocyjne), nie trzeba specjalnie skupiać się na trwałości ani nadruku na koszulkach, ani tkaniny. Kiedy jednak celem jest stworzenie spersonalizowanego T-shirtu z samodzielnie stworzoną grafiką, który ma służyć przez lata, dobrze zainwestować w materiał wysokiej jakości.
Jedną z cech określających materiał jest jego gramatura. Nie należy się jednak kierować przeświadczeniem, że im wyższa wartość, tym lepszy jakościowo produkt. To prawda, że jeżeli ktoś preferuje bardziej mięsiste w dotyku, cięższe bluzki, to bawełna 210 g/m2 będzie dla niego idealnym wyborem. Kto inny, poszukujący lekkiej i cienkiej odzieży zdecyduje się na gramaturę 120 g/m2. Nie jest to jednak jedyny wyznacznik, którym należy się kierować. Innymi równie ważnymi czynnikami są rodzaj bawełny czy sposób jej barwienia.
Innymi czynnikami, które należy rozważyć, jest model i krój koszulki. Rodzaj działalności wielu firm nie wymaga, aby pracownicy ubrani byli w garnitury, jednak jednolity ubiór personelu może ułatwiać choćby rozpoznanie sprzedawcy na terenie sklepu. Jeśli ma to być codzienna odzież robocza, to czy wystarczy zwykły bawełniany T-shirt, koszulka na ramiączkach, a może bardziej elegancka koszulka polo? Dodatkowo należy zastanowić się nad krojem – zwykły, prosty, a może lepiej dopasowana wersja slim? Czy przygotować osobny krój dla kobiet i mężczyzn?
Sprawdź także:
- producent chust z nadrukiem http://efanshop.eu/product-category/ubrania/chusty/
- producent szalików http://efanshop.eu/product-category/ubrania/szaliki/
Czynniki ważne przy konkretnym przeznaczeniu
Odzież robocza/firmowa
Ubranie robocze nie tylko ma dawać komfort pracy, ale może też być znakiem rozpoznawczym, czy nawet szyldem reklamowym. Z tego powodu nadruk na koszulkach powinien być umieszczony w odpowiednim miejscu. Jeśli pracownik nie ma kontaktu z klientem, spokojnie wystarczy logo na sercu. Kiedy ma stały kontakt z klientem, a szczególnie, jeśli wychodzi poza zakład, umieszczenie informacji na plecach koszulki pozwoli w łatwy sposób dostarczyć potencjalnym zainteresowanym potrzebnych informacji, takich jak nazwa, adres, telefon i inne dane kontaktowe, a nawet podstawowe usługi świadczone przez firmę.
Stroje sportowe
Strój sportowy pozwala na łatwą identyfikację zawodników, ale także buduje poczucie przynależności i wzmacnia wizerunek. Aby dobrze spełniał swoje zadanie, powinien być wykonany z odpowiednich materiałów. Może to być oddychająca bawełna, ale też poliester sportowy. Odprowadza on nadmiar wilgoci i pomaga utrzymać właściwą temperaturę, a jednocześnie jest elastyczny i wytrzymały.
Indywidualne projekty
Niezależnie, czy planuje się stworzyć wyjątkową, jedyną w swoim rodzaju bluzkę, czy modny ostatnio nadruk na koszulkach dla par, dzięki rozwiniętej technologii drukowania oraz dostępowi do rozmaitych materiałów i krojów, projekt ogranicza jedynie własna wyobraźnia. Istnieje wiele możliwości, jak drukowanie farbą brokatową, flock, dający lekko puszysty, zamszowy efekt, a nawet drukowanie 3D. Przy zamawianiu należy jednak upewnić się wcześniej, czy dana firma oferuje określony rodzaj druku.