Biżuteria przestaje być postrzegana wyłącznie jako ozdoba. Ręcznie wykonane wyroby jubilerskie ze złota lub brylantów cieszą się coraz większa popularnością w branży inwestycyjnej. Czemu Polacy coraz częściej inwestują w biżuterię?
Inwestycja w biżuterię
Jak wynika z prognoz do 2020 roku wartość światowego rynku jubilerskiego ma wzrosnąć do 250 mld euro. W 2015 roku wynosiła 150 mld euro. Biżuteria srebrna to jednak nie tylko ozdoba, lecz także coraz częściej sposób na lokatę, wzbogacenie portfela.. Najbardziej opłacalne są inwestycje w złoto, którego cena w Polsce wzrosła o 100 proc. w ciągu 10 lat, oraz brylanty i kamienie szlachetne. Zdaniem ekspertów, warto kupować przede wszystkim rękodzielnicze wyroby o unikatowym sposobie wykonania. Polacy coraz częściej inwestują swoje fundusze w złoto, które od lat nie traci na wartości. Przemysł jubilerski w Europie i Stanach Zjednoczonych rozwija się bardzo dynamicznie i zdaniem analityków trend ten utrzyma się również w nadchodzących latach. Biżuteria przestaje być postrzegana wyłącznie jako ozdoba i coraz częściej interesują się nią inwestorzy. Kobiety także coraz częściej i śmielej inwestują na rynku jubilerskim. Ciekawym produktem dla inwestorów mogą być nie tylko takie kruszce i brylanty, lecz także kamienie kolorowe np. rubiny, szmaragdy, tanzanity czy szafiry. Niejednokrotnie osiągają one wyższe ceny niż klasyczne, bezbarwne brylanty. Do podjęcia działalności inwestycyjnej na rynku jubilerskim nie trzeba wysokich nakładów finansowych. Zacząć można już od niewielkich kwot, takich jak 500-1000 zł. Warto jednak pamiętać o tym, że przy niższych kwotach koszty transakcji stają się stosunkowo wysokie, a tym samym zmniejsza się zyskowność transakcji. Cena złota w ciągu ostatnich 10 lat wzrosła w Polsce o ponad 100 proc. Wartość brylantów tak w Polsce, jak i na świecie pozostaje na stabilnym poziomie.
Biżuteria jako druga waluta
Bywa, że losowe wypadki zmuszają nas do nowego pozyskiwania funduszy na dom. Choć to zaskakujące, prawie połowa Polaków przyznaje się do sprzedaży posiadanych przedmiotów, w celu „łatania dziur” w portfelu. Prawie połowa z nich przyznaje, że przynajmniej raz w życiu sprzedali swoje dobra materialne, aby poprawić sytuację finansową. Połowa badanych kobiet zadeklarowała, że była to biżuteria, z zaniżoną ceną proponowana przez ewentualnych kupców. Ale handel biżuterią i inwestycja w nią, nie zawsze związania jest z ratowaniem domowego budżetu – warto znaleść hurtownię biżuterii srebrnej. Dla wielu kobiet jest to sposób na biznes i nowe inwestycje. Jak już wcześniej wspomniano, złoto nie traci na swojej wartości, a wręcz przeciwnie – zyskuje. Z roku na rok można dostać za nie więcej pieniędzy. Jest to inwestycja bezpieczna, nie wymagająca dużego wkładu finansowego. Dlaczego coraz więcej kobiet decyduję się na inwestycję w biżuterię, i jakie zyski z tego ma?
Polacy często inwestują ostrożnie, nie ryzykują. Co za tym idzie? Często pomnażają swoje zyski. Polki są jednak ostrożniejsze, niż ich koledzy po fachu. W obliczu niepewności na giełdzie wydaje się to racjonalnym wyborem. Aktywne zawodowo kobiety – zarówno młode, jak i dojrzałe – częściej wybierają produkty zapewniające bezpieczny zysk, nawet jeśli miałby być niewielki. W tym także biżuteria – złoto m.in. Aż 60 proc. Polek wolne środki najczęściej umieszcza na lokatach i kontach oszczędnościowych. Co trzecia chętnie podzieliłaby swoje oszczędności, inwestując w produkty o różnym stopniu ryzyka i poziomie zysku. Według tych samych badań Polki stronią od inwestycji, które grożą dużymi startami, gdyż niesie to niepewność. Czy przyczyną tego może być niestabilna sytuacja na rynku pracy? Zaledwie niewielka grupa kobiet jest gotowa na agresywne, choć potencjalnie zyskowniejsze lokowanie pieniędzy. Polki nie tylko stronią od ryzyka i znają ofertę produktów bankowych oraz inwestycyjnych, ale również dokonując wyboru starają się to robić świadomie i bez emocji. Mniej niż co czwarta Polka podejmuje decyzje finansowe pochopnie. Kobiety wolą podchodzić do swoich inwestycji w przemyślany sposób, nie ryzykując. Wniosek z tego – kobiety to dobre partnerki do zadań inwestycyjnych i biznesowych. Na ich przykładzie można się wiele nauczyć.