Każda okazja może być dobra, by zarobić pieniądze. Nisza na rynku jest zatem idealną możliwością, by założyć biznes. Czy taką okazją może być lombard? Jak najbardziej tak. Jak widać na polskich ulicach, stają się one coraz bardziej popularne, choć znacznie różnią się od miejsc znanych sprzed kilkunastu lat.
Współczesny lombard – jak wygląda?
Jeszcze do niedawna lombardy były małymi pomieszczeniami, w których siedział pan, zabezpieczony szklaną szybą. Dookoła niego znajdowały się liczne przedmioty, a dominującą cechą był tam chaos. Zwykle takie miejsca odwiedzali zdesperowani ludzie, którzy szybko potrzebowali zastrzyku gotówki. Pozostali omijali je z daleka. Choć można tam było zarobić niemałe pieniądze, atmosfera raczej nie zachęcała do wizyty. Współcześnie lombardy całkowicie odmieniły swój wizerunek. Z tego też powodu coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na założenie tego typu biznesu.
Od czego zacząć?
Na początek konieczny jest pomysł. Bez dobrego pomysłu nie ma szans na powodzenie przedsięwzięcia. Najlepiej, jeśli znacząco różni się od propozycji dostępnych już na rynku. Inwestycja powinna odpowiadać na zapotrzebowanie klientów. Właśnie do nich powinna być skierowana. Przed rozpoczęciem działania należy dopasować pomysł do zapotrzebowania na rynku. Czasami wprowadzając mniejsze lub większe modyfikacje. Biznesplan jest tutaj punktem wyjścia. Na samym początku należy zrobić rozpoznanie rynku. W tym celu należy prześwietlić konkurencję. Sprawdzić, jakie lombardy znajdują się w pobliżu i jakie oferują stawki. Oprócz tego trzeba pomyśleć o dobrej lokalizacji, a następnie oszacować koszty inwestycji. W następnej kolejności należy podliczyć miesięczne wydatki i przychody, a także określić źródła finansowania. Na tym etapie warto także przemyśleć potencjalne możliwości rozwoju inwestycji, a także formy reklamy. Po etapie planowania, który tworzy nam szkic działania, przychodzi pora na konkretne realizacje. Pierwszą z nich jest otwarcie własnej działalności gospodarczej. W tym celu należy wypełnić odpowiedni wniosek i dostarczyć go do urzędu gminy lub miasta. Później należy udać się do Urzędu Skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Choć wydawać by się mogło, że to sporo działań, w rzeczywistości nie zajmują wiele czasu i nie są skomplikowane.
Kto może otworzyć lombard?
Właścicielem lombardu może zostać każda osoba, która prowadzi działalność gospodarczą. Ważne są przede wszystkim cechy osobowości takie jak: przedsiębiorczość, żyłka do interesów czy umiejętność negocjacji. Warto również zadbać o odpowiednie podejście do klienta i budowanie pozytywnego wizerunku marki. Zwłaszcza że obraz lombardu jest często negatywny. Aby zwiększyć szansę powodzenia na rynku, warto poznać podstawy rzeczoznawstwa. W tym celu pomocne mogą okazać się kursy specjalistyczne.
Jak wybrać lokal na lombard?
Kluczowa jest lokalizacja lombardu. Zamożna dzielnica miasta może wygląda dobrze, ale nie sposób zyskać tam potencjalnych klientów. Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest lokal w pobliżu dużego skupiska ludzi o przeciętnych lub niskich zarobkach. Wtedy można też zaoszczędzić na kosztach stałych takich jak czynsz. Warto też przemyśleć kwestię metrażu. Zarówno obszerne, jak i małe pomieszczenia nie są wskazane. Ważne jest również to w jaki sposób lokal prezentuje się z zewnątrz. Odrapane, zniszczone mury z pewnością nie zachęcą klientów do wejścia. Oprócz tego ważne jest profesjonalne wyposażenie. Choć założenie lombardu jest stosunkowo tanie, nie należy oszczędzać na zakupie wyposażenia. Podstawowe meble to: lada, krzesła, półki na przedmioty. Konieczne są jeszcze systemy i alarmy przeciwwłamaniowe, a także zaplecze dla pracowników.
Porady na start
Aby rozpocząć prowadzenie lombardu, konieczna jest gotówka. Dzięki temu mamy z czego pożyczać, zyskując na tym odpowiedni procent. Jeśli klient nie wykupi zastawionego przedmiotu, można go sprzedać. Aby zminimalizować koszty magazynowania i rozszerzyć ofertę dla klientów, rozsądną opcją wydaje się sprzedaż na aukcjach internetowych. Mimo to należy zadbać o właściwe zabezpieczenie lokalu. Jeśli lokal znajduje się w biedniejszej dzielnicy, ochrona i systemy antywłamaniowe są szczególnie ważne. Ryzyko kradzieży wzrasta. Aby zaoszczędzić pieniądze, przede wszystkim na początku działalności, można samodzielnie stanąć za ladą lombardu. Wraz ze wzrostem zysków można pomyśleć o zatrudnieniu pracowników.
Jak zadbać o reklamę lombardu?
Aby poinformować potencjalnych klientów o istnieniu nowego lombardu, warto zadbać o reklamę. Najlepiej sprawdzają się w tym celu ulotki, bannery, a także reklama w lokalnej prasie. Nie warto lekceważyć internetu. Dobrym pomysłem jest założenie fanpage na portalach społecznościowych. Znaczenie ma także nazwa lokalu, która powinna być chwytliwa i łatwo zapadać w pamięć. Choć lombard to nie najlepsze miejsce na promocję i wyprzedaże, od czasu do czasu można też pokusić się o rabaty dla klientów- nowych, a później stałych. Wszystkie te działania powinny przynieść korzyść marketingową.